Hoe zet je een YouTube kanaal op voor je bedrijf?

Bedrijven weten al jaren hun weg naar social media te vinden. Maar een YouTube kanaal blijft toch vaak nog een punt van twijfel. En hoewel steeds meer netwerken zich focussen en functies toevoegen voor korte video’s, is een plek om ook je lange video’s te delen essentieel. YouTube is daarvoor een van de meest populaire platforms, dus hoog tijd om ook daar aanwezig te zijn met je bedrijf. Laten we beginnen met een kort stappenplan over het opzetten van jouw YouTube account en hoe je jouw kanaal direct gebruiksklaar kunt maken. Tijdsduur? 10-15 minuten. En met dit stappenplan nog eens erg makkelijk ook 😉

Stap 1: Jouw YouTube bedrijfsaccount aanmaken

Google vindt zijn eigen sociale netwerk Google+ fantastisch. En dwingt iedereen om er gebruik van te maken, ook als je alleen YouTube wilt. Misschien helaas, maar c’est la vie.

  • Als je al een Google+ pagina hebt, kun je die gebruiken om jouw YouTube account mee op te zetten.
  • Als je nog geen van beiden hebt, dan zet je een nieuw bedrijfsaccount op voor beiden platforms.

Een account maken met jouw huidige Google+ Pagina
Google heeft het goed voor elkaar om de boel zo intuïtief mogelijk te houden, maar mocht je er niet uitkomen mag je altijd contact opnemen. Als je er al wel een hebt, dan gaan we direct verder met het maken van jouw YouTube kanaal. Volg deze stappen:

  1. Verzeker jezelf dat je juist staat ingelogd met je Google+ account en ga naar YouTube.com
  2. Klik rechtsboven op de dropdown bij je icon.
  3. Klik oké als YouTube aangeeft ‘’Create a channel for’’ and off you go! Zo simpel is het 🙂

Heb je nog geen Google+ pagina?
Maak er dan eentje aan via https://business.google.com/create. en volg vervolgens de stappen vanaf a).

Het eerste dat wij aanraden om te gaan doen is je visuele representatie.

Stap 2:  Jouw YouTube Kanaal inrichten

De daadwerkelijke uitdaging komt dan ook bij het vullen van jouw eigen pagina. Hieronder zie je het voorbeeld voor de nieuwe en lege Admitto pagina.

Het eerste dat wij aanraden om te gaan doen is je visuele representatie. Als je al een Google+ pagina had, vult hij automatisch je profielfoto. Zo niet, upload dan je eigen foto. Meestal werkt een helder logo met één focuspunt het beste.

Admitto Empty YouTube

Voorbeeld van lege YouTube pagina

Bannerafbeelding
Dan komt er nog wat werk kijken bij de ‘’Banner Afbeelding’’. Klik op ‘’Bannerafbeelding toevoegen’’ om hier een eigen image te uploaden. Aan te raden is dat je deze op maat maakt (dimensies 2,560×1,440 pixels). Geen photoshop? Het kan ook makkelijk met een online (gratis) tool zoals pixlr.com. Kies hier een image die voldoet aan jouw doel: een actie promoten, jouw brand uitstralen/communiceren. Ben je hier slecht in? Kijk dan op Google Support of overweeg of het waard is om het uit te besteden.

Wij hebben het voor onze eigen FormatF kanaal heel eenvoudig gehouden: youtube.com/formatf

‘’Over’’ jou
Nadat de visuele kant is gedaan, is het handig om de basis informatie van je account in te vullen. Naast de service waarde die deze informatie heeft, zorgt het er ook voor dat je makkelijker gevonden wordt. Volg hier het duidelijke stappenplan van YouTube en vul zoveel mogelijk informatie in, maar let op dat het kort en krachtig blijft.

Kies een bannerimage die voldoet aan jouw doel

Stap 3: Jouw video’s uploaden

En dan is het nu tijd om jouw video’s te gaan uploaden! Via de ‘’creator studio’’ (rechtsboven klikken) zijn er een hele hoop instellingen. Focus je in het begin vooral op het uploaden en het creëren van goede titels + beschrijvingen. Verdere tips en tricks kun je verwachten in onze volgende artikel!

Verdere vragen of hulp nodig bij het opzetten van jouw account? Neem dan gerust contact op!

Follow me

Frank van Wijhe

Eigenaar van FormatF Productions en op elk vlak actief. Vind FormatF vooral mooi werk en leeft op bij elke kans om een verhaal te mogen vertellen. Contact opnemen? Dat kan altijd!
Mail naar frankvanwijhe[at]formatf.nl of bel naar 06 12 12 84 78
Follow me