De (succes)formule van Michael Bay

Het is vaste hap geworden: elke zomer kunnen we een spektakel van explosies aanschouwen van de hand van de beruchte explosieliefhebber Michael Bay. Dit jaar is hij er weer met geschiet, robots en stompzinnige dialogen in Transformers: Age of Extinction. Een film die weinig biedt naast visueel spektakel, maar dat schijnt genoeg te zijn. Over de hele wereld gaat men massaal naar de bioscoop. Wat doet Bay met het visuele om er een succes van te maken? ‘’Every Frame a Painting’’ zet het voor ons uiteen.

Wat is Bayhem?

Je eigen stijl

Bay heeft een dusdanig sterke eigen stijl dat hij zijn publiek verdeeld in twee groepen: fans en haters. De fans komen, eten popcorn en genieten van het spektakel. De haters krijgen rillingen bij praktisch elk shot en haten de overdaad in elke frame. Voor beiden partijen valt wat te zeggen, maar er is één punt waar geen discussie over kan bestaan: Bay heeft zijn eigen stijl. En hij zou gek zijn die overboord te gooien, want hij verdient er dik aan.
Wij houden niet zo van het werk van andere mensen afkraken (hoewel de Transformers films er om smeken) en daarom raken wij ook niet snel geïrriteerd door Bay. Hij is een slimme man, die zich heeft vastgebeten in zijn eigen stijl. En dat werkt. Wat kunnen wij van hem leren?

1: Doe waar je enthousiast van wordt

Hoe technisch je shot ook kan worden, zolang je hart er niet inzit blijft het leeg overkomen. Houd jij net zoals Bay van volle shots? Film dan volle shots. Grote kans is dat lege shots niet over gaan komen, omdat je ze niet begrijpt. Je loopt er niet warm voor en dan ga je anderen kopiëren, in plaats van zelf creatieve vrijheid nemen.

2: Ontwikkel je eigen stijl

Houd het niet bij enthousiasme, maar ontwikkel je eigen stijl. Sommige mensen zijn goed in snelle montage, anderen in long takes. Maar het een is niet beter dan het andere, hoogstens moeilijker. Uiteindelijk vertel je een verhaal en doe dat in je eigen stijl. Waarom? Omdat perfectioneren simpelweg leuk wordt. Neem Wes Anderson: geheel uniek in stijl en alleen dat feit maakt dat men graag zijn films kijkt. Be different!

3: Verkoop jezelf

Niemand die aarzelend en stotterend een presentatie houdt zal zijn punt goed gaan verkopen. Bay staat volledig achter zijn overdaad en gooit zijn hele marketing daarop. Omdat mensen dat graag willen zien. En dan wordt jouw oorspronkelijke gekkigheid opeens je unique selling point. Zolang het verhaal aankomt en wordt gewaardeerd door de mensen die jij wilt bereiken is het doel behaald.

En op die basis komt het uiteindelijk neer. Tegenwoordig worden er ook enorm veel verschillende stijlen gewaardeerd. Van shaky cams zoals in de Bourne trilogie naar superstrak in de films van de Coen Brothers: het begint bij een unieke factor, professioneel uitgevoerd. Benieuwd naar de FormatF stijl? Check onze showreel!

Follow me

Frank van Wijhe

Eigenaar van FormatF Productions en op elk vlak actief. Vind FormatF vooral mooi werk en leeft op bij elke kans om een verhaal te mogen vertellen. Contact opnemen? Dat kan altijd!
Mail naar frankvanwijhe[at]formatf.nl of bel naar 06 12 12 84 78
Follow me