Met ‘Durf Jij…? // De Kerk is de reeks voorlopig afgesloten. Daarom tijd voor een terugblik, omdat dit niet zomaar een tussendoor project voor ons was. Want wij mochten een keer een compleet eigen verhaal vertellen. En dat bracht een hoop mooie uitdagingen met zich mee.

De opdracht

Het idee begint bij de Reddingsark. De kerk van collega Timo Geurts die een vijftal aan jongerendiensten houdt elk jaar. We maakten al een tijdje voor de jeugddiensten video’s, maar dat was meer tussen de bedrijven door. En dat voelde niet goed. Als we iets doen, willen we het goed doen of niet. Daarom spraken we af: als we dit jaar video’s willen maken, dan gaan we er vol voor. We investeren tijd én geld om een boodschap over te brengen waar wij zelf honderd procent achter kunnen staan. Dat werd goedgekeurd en al snel kregen we vanuit de kerk sponsoring (waar we erg dankbaar voor zijn). Want dat stelde ons in staat om met de beste apparatuur op pad te gaan en alle creativiteit erop los te laten. En dat ging als volgt:

1: Brainstormen

Wij claimen op onze website dat ´wij uw verhaal vertellen´. Dat doen wij ook, maar met Durf Jij…? is het niet zomaar ‘iemands’ verhaal vertellen. Het is een verhaal vertellen die niemand kent… het is ons eigen verhaal. En daar zit je dan. Het thema is ‘het lichaam van Christus’ en het vertrouwen dat in ons werd gesteld groot. Maar toch: het zijn moeilijke onderwerpen. Want wat durven wij te vertellen met onze huidige kennis over Bijbelse zaken? Is het niet arrogant om anderen iets te willen gaan vertellen over geloofszaken?
Na een tijd nadenken en de naderende deadline waren we eruit. Als we deze video’s gaan maken, dan moet het ook duidelijk ons eigen verhaal zijn. En elke video heeft één strikte voorwaarde: nergens mag er met een vingertje gewezen worden. Een goede boodschap moet inspireren en dat is wat wij hoopten te gaan doen.
En zo gingen we. Een compleet andere productiestructuur dan eerder. Een volledig inspiratie-based structuur, wat inhield dat we soms wekenlang de outlines op papier hadden en daarna gingen filmde. Om vervolgens op één avond een stuk richting te wijzigen en beelden nieuwe betekenis te geven. Zo is het allereerste begin met ‘Dit is Timo’ vlak voor de deadline bedacht. Daarvoor was het gewoon een covershot van een muziekluisterend iemand.

G56A7862Durf Jij 2 Behind the ScenesTimoRegenboog

2: Productie

Zodra de ideeën voor elke video op papier staan, gaan we bezig met ‘dingen’ regelen. Wat exact wisten we niet; maar elke keer kwamen er prachtige dingen uit. Zo hadden wij er vertrouwen in dat we op mooie ideeën zouden komen als we maar gewoon begonnen met bellen en locaties zoeken. De tweede Durf Jij…? heeft een hele hoop speciale activiteiten: bootvaren, paardrijden en boogschieten. Toch heeft die video niet meer tijd gekost dan de eerste video. Het is heerlijk als collega Timo in één middag allerlei mensen bereid heeft gevonden om geheel vrijwillig mee te werken aan de video’s. En zo zijn we op mooie plekken weten te komen; alles slechts één telefoontje weg. Niets is mislukt en dat maakt Durf Jij…? een primeur. En zet aan het denken over hoe goed onze gestructureerde aanpak werkt…

Mozaiek0318

Kees Kraayenoord gaf toestemming om in Mozaiek0318 te filmen

3: De filmdagen

Dé hoogtepunten van Durf Jij…? waren niet eens de voorspoedige voorbereidingsmomenten. Het waren de filmdagen. Met een groep op pad en alles filmen wat we mooi vinden. De shots van bij zonsondergang zijn gefilmd terugweg van een dag filmen met MC Prophet. En de uiteindelijke shots waren een ‘extra’ bij een niet geheel serieuze zonsondergang shoot. En zo gingen we met camera als een stel hongerige sprinkhanen door het land. Is dit dan wel een professioneel project geweest? Ja. Alles wat we deden met de camera’s, de editing en de creatieve brainstorm was professioneel. De sfeer en losse structuur zou niet toegepast kunnen worden op een bedrijfsvideo. Maar dat is het mooie van een eigen verhaal: je zit zo in de materie, dat je er mee kan gaan spelen. En je legt verantwoording af aan jezelf, dus je hoeft niemand te overtuigen van je bedoelingen en werkinzet. Want ja, het is veel werk. Maar uiteindelijk is het simpelweg fantastisch om met een hoop mooie mensen een verhaal kwijt te kunnen.

The Crew

The Crew

De waarde van video

Soms vraag je jezelf wel eens af wat voor waarde video heeft. Van veel vakken is het duidelijk; de een levert voedsel op, de ander bevorderd handel, economie, veiligheid of infrastructuur. Maar wat doet video? Het is fantastisch om te filmen en iets te creëren, maar moet het niet gewoon een hobby blijven? Voor ons is het duidelijk: nee. Iedereen heeft zijn talenten en passies gekregen en mag die inzetten. Wij hebben ze met alle plezier ingezet voor de Durf Jij…? reeks. Met als doel om mensen te inspireren en aan het nadenken te zetten. En dat is gelukt. Niet op miljoenenschaal, maar dat is de bedoeling niet. Zolang we al één reactie hebben van iemand die een positieve boost heeft gekregen, dan zijn wij tevreden. En daarnaast is het enorm leerzaam geweest voor onszelf. Voor ons is het een nieuwe manier van verhalen vertellen en een perfecte oefening geweest voor het visueel maken daarvan. Niet voor niets bestaat de showreel uit zoveel Durf Jij…? shots.
En om af te sluiten: Mochten jullie nu een verhaal hebben die je visueel wilt maken. Ga ervoor! En mocht je toevallig zelf niet de skills hebben, dan zijn er altijd nog mensen zoals wij die je erbij kunnen helpen.

 

 

Follow me

Frank van Wijhe

Eigenaar van FormatF Productions en op elk vlak actief. Vind FormatF vooral mooi werk en leeft op bij elke kans om een verhaal te mogen vertellen. Contact opnemen? Dat kan altijd!
Mail naar frankvanwijhe[at]formatf.nl of bel naar 06 12 12 84 78
Follow me